torsdag den 26. januar 2012

Forvirring...

Måske er det bare, fordi jeg render rundt i en "ammer-ofte-om-natten"zombietilstand for tiden...
Måske er det bare, fordi jeg altid har været vægelsindet...
Eller måske er det bare fordi der er så mange lækre sager derude...

I hvert fald er jeg blevet ramt af en følelse af forvirring.. Stilforvirring.. For hvad er det lige man (ja ja dansklærer, jeg skal nok skrive 'jeg', når jeg faktisk mener 'jeg'..) gør, når man jeg er vild med både retro, mængder af klare farver, prints, retro tapeter med blomster, stilrent look, pasteller, retro stoffer, liberty, sort/hvid, genbrug og design...


Kan det overhovedet forenes.....?

 Smukke 'stilrene' puder fra Mai Plank, som jeg har vundet i en give away

 Retrostoffer og farver - hjemmelavet pude og tøsernes tæpper

Mine tanker drejer sig selvfølgelig om det lille hjem, der lige nu er et godt miks af det hele.. Men også stilen i børnenes og egen garderobe.. Skal der knald på farverne á la Småfolk, velour, retro, farverige prints osv. eller det mere stilrene, pasteller, douce farver og andet i den dur.... Også skabene afspejler morens stilforvirring.
 Forskellige favoritter til Frida

Yndlingsstykker i Karolines skab

Vi er gået ind i næste fase med hjemmet - og jeg kan slet ikke finde ud af, i hvilken retning jeg skal gå... Mest af alt er det jo bare vigtigt, at vi selv kan lide det og synes det afspejler 'os'.. Men derfor vil man jo gerne, at det hele ikke "vælter" oveni hinanden og udelukkende afspejler min stilforvirring...

Hvad er det lige jeg gør for at spore mig endnu mere ind på min "stil"..? Jeg lurer en masse boligblade - men bliver bare forelsket i en masse forskelligt..;) så ved ikke, hvor meget det hjælper mig...
Derudover er blogland jo en stor kilde til inspiration - og har også fundet flere (mange!) bloggere, hvis stil er lige mig.. Men det spænder vidt - lige fra de mest retroinkarnerede til dem med en mere nordisk stil.. Ingen nævnt ingen glemt..


Jeg brygger videre i tankerne. Imens strikker jeg lidt på en lille djævlehue til Frida - kraftigt inspireret af denne stilrene quind. 


Tak - hvis du læste med så langt i denne rodede pærevælling af et indlæg... Dejlig torsdag til dig!

37 kommentarer:

  1. Bland tingene sammen, så at du har det godt med det. Jeg kan også både lide retro og stilrent. Og jeg synes mit hjem fungerer godt i en blanding. Prøv at se det boligindlæg jeg havde af stuen: http://sysletrolden.blogspot.com/2012/01/sa-er-stuen-mbleret-igen.html

    SvarSlet
    Svar
    1. :) Ja det er nok vejen frem;)Og vel egentlig også det jeg gør... Kigger ind til dig;)

      Slet
  2. Er vi ikke alle en kende stilforvirrede? Og er det ikke netop der, det spændende opstår?
    Når det så er sagt, kan jeg godt mærke, at jeg lige for tiden søger mod et lidt renere udtryk. På ingen måde renset for farver, men enkle ting med flotte former. Og så er jeg ved at være godt og grundigt træt af tapet.

    SvarSlet
    Svar
    1. Måske det er det, der gør det spændende Ida;) Jeg tror også det er den 'bevægelse' jeg kan mærke i mig selv - lidt mere "rent" og let - men stadigvæk farver!! Jeg er ikke helt færdig med tapet - men i lidt mindre mængde måske.. Og ellers må jeg jo bare bruge det på tøsernes værelser;)
      Kh Anne

      Slet
  3. Tak for dette fantastiske indlæg. Nu er vi i hvert fald to der har det på samme måde.
    Mine tanker kører også rund i mit hoved. Jeg er både til det afsyret og hvide møbler, men kan også lide det stilrene og ønsker mig ny puder til sofaen i grå/sort farver og kubus lysestagerne.
    Hilsner fra Lisa

    SvarSlet
    Svar
    1. Godt at finde en "lidelsesfælle";)
      Håber du også finder vejen..
      KH Anne

      Slet
  4. Åh Anne, man skulle tro det var dig, der sad og forvirrede inde i mit hoved. For jeg har det præcis på samme måde. Den ene dag vil jeg have farver og retro og den næste dag designklassikere og keramik. Men jeg forsøger så godt jeg kan at blande det og skabe vores (øøøøhm min...) egen stil her hjemme:-)
    Men det er fuldstændig det samme med ungernes tøj. Sværger jo til Småfolk, men når jeg så ser noget lækkert doucestrik eller Norlie-agtigt, så får jeg lyst til at skifte hele deres garderober ud.
    Det er ski' ikke nemt at være til:-)

    SvarSlet
    Svar
    1. Nej det er ikke nemt...:) Men det er jo heldigvis luksusproblemer..;)
      Måske det er foråret, der giver lyst til rene linier og lethed...
      KH Anne

      Slet
  5. Det kunne så meget være mig, der skrev dette indlæg for har det meget på samme måde. Dog er min MEGET til det stilrene nordiske look, så det er rimelig meget det vi har i hjemmet (og så må jeg snige lidt farver ind hvor jeg kan). Mht. pigernes garderobe har min store pige nu nået en alder, hvor jeg ikke længere synes det skal være så farvestrålende og "barnligt" i det som det har været, så det bliver langsomt skiftet ud - måske også fordi jeg netop på det punkt er ved at nå frem til hvilken retning jeg synes tøjet skal være i (desværre er Ida så også ved at nå en alder, hvor hun har en ret bestemt mening om, hvad hun gerne vil have på, så det er lidt en udfordring).

    SvarSlet
    Svar
    1. skulle have skrevet "dog er min mand Meget til det stilrene nordiske look" :)

      Slet
    2. Jeg tror også garderoben til især Karoline giver sig selv - for der er stadig nogle pangfarver - men går mere og mere væk fra ex. Småfolks prints og lign (selvom jeg elsker det;).. Hun bliver jo også selv mere piget...
      Så må jeg nyde lidt pang til Frida - selvom hun også er kær i pastelller;)
      KH Anne

      Slet
  6. åh hvor jeg dog også kender det! og alle de forskellige boliger man ser på diverse blogs og i magasiner, gør det ikke nemmere ;)
    Tit er det også svært at få liiige den stil man vil, fordi man (jeg) ikke bare kan gå ud og købe det jeg vil, når jeg vil ;)
    Glæder mig til at følge med og se hvordan du vil gøre det og måske fifs og ideer til os andre :)

    SvarSlet
    Svar
    1. Nej det er svært at være forelsket i forskellige stile..:) Men man behøver selvfølgelig heller ikke træffe et valg for evigt;) Vi har heller ikke økonomien til bare at shoppe løs - men nu har vi igen igen rykket rundt på rummene og møbler herhjemme og det giver altid anledning til lidt sortering og friske pust;)
      KH Anne

      Slet
  7. Jeg har det præcis som dig, Anne. Kan dog mærke at det stilrene og grafiske look trækker mere og mere i mig, men her bliver aldrig klinisk. Kan ikke undvære farverne og de små finurlige ting, som gør hjemmet til vores.
    Pøj, pøj med at finde frem til din/jeres stil. Glæder mig til at følge det her på bloggen:)

    SvarSlet
    Svar
    1. ;) Jeg jeg tror vi har 'snakket' om det før;) Jeg kan heller ikke undvære farver, retro/genbrug og det skæve - og kommer aldrig til at bo i et rent hvidt/designer/klinisk hjem - men lidt sker der;)
      KH Anne

      Slet
  8. Nogen gange har man lyst til det ene andre gange har man lyst til noget andet. At mikse det hele går dog ikke altid godt i et rum så der må man lidt vælge. For mig er det mest et spørgsmål om husets stil har jeg fundet ud af. Man kan ikke bare kæmpe mod den stemning der er i husets mursten men må lege indenfor rammerne. Glæder mig til at følge med i dine skiftene forelskelser.

    SvarSlet
    Svar
    1. Ja det hele skal jo på en eller anden måde hænge lidt sammen;) Håber ikke de bliver alt for skiftende - men finder et leje midt i mellem;)
      Kh Anne

      Slet
  9. Jeg har taget springet...har været til retro, farver, pasteller, dåser osv. Men nu er jeg tilbage til substansen igen!!!! masser af hvidt, træ, grafik og uldmaterialer...ind i mellem kommer der lige nogle stik og kan stadig ikke helt skille mig af med mine retro-stoffer og børnemøbler. (Pigernes værelser har stadig retrotapet og retro børnemøbler:))Men de rene linjer giver mig ro og overskud og den naturlige islæt er befriende. Mit farverige arbejdsliv giver god modspil, så naturen og renheden hilser mig velkommen, når jeg vender næsen hjem.
    Kh Kirsten

    SvarSlet
    Svar
    1. Spændende spring..:) Tror heller ikke jeg kan skille mig af med de små retroguldklumper - og det forbliver også på tøsernes værelser;) Men vi må se om ikke jeg kan finde en god mellemvej;)
      KH Anne

      Slet
  10. Vores hjem er både stilrent og retro. Har haft de samme tanker som du, om det virkede underligt at blande det. Men nu har jeg affundet mig med, at det er sådan jeg har det bedst :0)
    Tjek evt min blog, så kan du se nogle billeder af vores hjem og hvad jeg mener

    SvarSlet
    Svar
    1. Jeg tror heller ikke jeg kan undvære retroen helt...:) Kigger ind..
      KH Anne

      Slet
  11. Åh hvor jeg kender det - du har nærmest skrevet mine tanker ned :-)
    Hælder dog mest til den hvide lyse stil, gamle romantiske møbler, mikset nye enkle vaser, pasteller og ikke mindst yndlingsfarven mørk lilla - retro er ikke lige mig, men kan alligevel godt synes at farverne er fantastiske, og overvejer ofte om jeg skal lade det komme lidt mere inden for døren :-)
    Held og lykke med det, er sikker på et mums efter hjertet altid vil passe godt sammen - personligt ligger jeg aldrig mærke til andres stil, men om der er hyggeligt og hjertevarmt, men sådan er det nok at være en følsom og sensitiv person ;-)
    Kh Karina

    SvarSlet
    Svar
    1. Jeg tror også det betyder meget at ha' hjertet med i sine valg - og omgive sig med ting man holder af - så bliver hjemmet automatisk personligt..;) Så er det bare med lige at få det hele til at hænge lidt sammen..
      Kh Anne

      Slet
  12. Hi hi, jeg er også stilforvirret en gang i mellem! Jeg synes nu, at jeg efterhånden er begyndt at finde "min" stil efter en masse omveje;)

    SvarSlet
    Svar
    1. ;) Dejligt jeg ikke er den eneste..:) Jeg tror også jeg ved nogenlunde, hvor jeg vil henad med hjemmet... Børnenes garderober er noget andet;) Men der gør det måske heller ikke så meget at der er lidt forskelligt...
      KH Anne

      Slet
  13. Det kunne være mig der har skrevet dette indlæg, både med indretning og børnetøj, ja og mit eget tøj også :) Vi har haft en stil i en del år som egentlig passede rigtig godt til huset, med gamle egemøbler mørkt køkken, måske lidt alla Engelsk landstil. Men nu er jeg så meget til lyse farver, meget nordisk. så jeg maler og maler alt hvad jeg har tid til, og havde jeg råd skiftede jeg også en del møbler ud. Samtidig er jeg også til retro stilen, men her på det sidste her jeg fortrudt mine retro køb, så jeg kan mørke at jeg er ved at bevæge mig over i noget andet, forvirringen er stor :)

    SvarSlet
    Svar
    1. Nøjagtig som mine tanker;) Retro er i mine øjne mange ting - og jeg kan ikke undvære det hele;) Men ja - stor forvirring;)
      KH Anne

      Slet
  14. Åhh, hvor har jeg det lige på samme måde.
    Et stort rod af alle mulige stilarter og bare alt muligt.
    Er begyndt at sortere fra, gøre det hele mere enkelt både i farver og stil.
    Men problemet er også at jeg er vild med mange stilarter og farver.
    Nu, når foråret nærmer sig, har jeg bare lyst til lette blomster pude i retro stil i sofaen. Væk med alle de strikkede og lidt tungere af slagsen.
    Før havde jeg vindueskarmen fyldt med retro-urtepotter. Nu har jeg fundet nogle helt enkle og lidt rustikke. Og sådan kunne jeg blive ved.
    Men stilen vender også nu.
    Skynd dig/jer og sælg alt jeres retro stof.... til mig;)))

    Stine

    SvarSlet
    Svar
    1. Jeg har også gang i sorteringen..:) Kommer ikke af med mine elskede genbrugs-/retro møbler - men de kan jo også ha' mange udtryk alt efter sammenhængen..
      Retrostofsamlingen er mit lille ømme punkt - har jo lagt op til at sælge lidt ud, fordi jeg ikke får brugt nok - men beholder helt klart en del stadigvæk;)
      KH Anne

      Slet
  15. Haha - jeg har det på præcis samme måde, både med indretning og Kornelias (og min) garderobe... Men jeg har slået en streg over det -- jeg elsker vores møbler og tilbehør, selvfølgelig er der en masse småting jeg gerne vil ændre (specielt, når årstiderne ændre sig!!), men alt i alt elsker jeg det! Og mht tøjet, så tror jeg at det er smart nok at have lidt forskellige stilarter i skabet.. så han man jo noget der dækker ind, ligemeget hvilket humør man er i. Sådan har jeg det i hvert fald. Og de billeder du viser af både tøj og bolig, synes jeg ser skønne ud!
    Hvis du gerne vil have lidt farver ind i køkkenet, så smut ind fordi min blog og deltag i min give away - måske er du den heldige vinder af skønne sager til køkkenet fra Rie Elise Larsen. diary.dk
    Kh Kamilla

    SvarSlet
  16. Jeg synes, at en bestemt stil vises, når personerne, der bor i huset, hviler i de ting, der er. Så hvis du omgiver dig med ting, som du holder af og betyder noget for dig, så vil tingene også passe sammen.

    SvarSlet
  17. Jeg synes, det er rigtig flot og personligt! Skønne billeder.

    SvarSlet
  18. Jeg er i samme båd, og blogland hjælper ikke på det - hold op hvor løber jeg med på hver en vind :-) Så altså, jeg har ingen gode råd til dig desværre

    SvarSlet
  19. Tak for dit indlæg! Jeg ved, at det er nogle dage siden du har skrvet indlæget, men det ramte mig, fordi du har formået at sætte ord på det, jeg for tiden går og tumler med.
    Når man er to (eller flere), der sammen skal skabe rammer og et hjem, kan det være vanskeligt at forenes. Stilrent eller retro? Synes at ældre møbler har en charme, som man ikke kan opnå i en minimalistisk indretning. Omvendt kan en udeukkende retro-indretning nemt virke en smule rodet og sammenstykket.

    Blogland er et dejligt sted for gode råd og inspiration, hvormed man evt kan komme "sin egen stil" nærmere.

    Mvh Cecilie

    I øvrigt, så er jeg også helt tosset med den isblå Kitchen Aid, men kom det til stykket ville jeg formentlig vælge en mørkegrå. Den er "sikker" og alligevel bryder den det hvide køkken. :)

    SvarSlet
  20. Hej Anne. Jeg så på et tidspunkt, at du ville sætte noget stof til salg. Hvis jeg ikke husker meget forkert var der noget i blandt a la det lyserøde stof med hvide blomster på det nederste lappetæppe. Hvis du vil sælge lidt af det, er jeg i hvert fald interesseret:) Send mig evt. en mail:)
    Kh. Malene

    SvarSlet
  21. Lys lilla med hvide blomster er det da vist:) Vil også gerne bytte hvis du er interesseret i det!?

    SvarSlet
  22. He he, kender det godt - du ramte faktisk lige min tanke her til morgen. Jeg pendler også lidt mellem det mere retro-dyrkende (eeeelsker 70'er tryk og også gerne sarte pasteller og mere markante farver på fx møbler) men men men blir det dominerede herhjemme får jeg indretnings-panik ;o) og har brug for noget mere "rent" og simpelt i udtrykket. Men kombinationen af de to tilbøjeligheder medfører bare mest af alt lidt en underlig kombi-stil her hos os :o) Nogle er os er nok bare ikke helt så sort-hvide, her kører livet i hvertfald mere i gråtonerne, hvor intet er godt i rendyrket form, men det bedste af alle verdener gerne skal med - og det gælder mange andre planer end blot indretning :o)

    SvarSlet

Tak fordi du tager dig tiden til at kommentere herinde. Det betyder meget for mig - og gør mig glad;)
Kh. Anne