tirsdag den 31. januar 2012

Quinoa

Det er ikke fordi, jeg skal til at være madblogger, men jeg er 'faldet over' noget godt.

Sidste år fik jeg gennem en veninde med gode vaner kendskab til quinoa - og jeg elsker det lille mærkelige fænomen. I mine øjne er det et skønt alternativ, hvor jeg ellers ville ha' serveret pasta, bulgur, cous cous og lignende.

Vi får ofte en quinoasalat til frikadeller og kylling - i stedet for en pastasalat. Let og lækkert. Det kan jo varieres i det uendelige - i lørdags så den sådan her ud til mandens mandelstegte hvidløgsfrikadeller.

Quinoa, saltristede mandler, abrikoser, blandet babysalat, agurk, gul peber og avocado.
Som tilbehør fik vi en simpel dressing af fromage fraîs, basilikum, persille, honning, citron, salt og peber.

En variant er quinoa blandet med saltristede mandler, abrikoser, forårsløg og rucola - gerne med pesto til.

Måske kender du allerede quinoa - hvis ikke, kan du blive klogere her.

12 kommentarer:

  1. Jeg bruger også quinoa af og til. Og det er nemlig et rigtig godt alternativ, og som du skriver kan det jo laves i masse forskellige udgaver :-)

    SvarSlet
    Svar
    1. Ja - jeg synes i hvert fald det er ret lækkert;)

      Slet
  2. Uhm, det ser lækkert ud! Herhjemme er vi også vilde med Quinoa og et kæmpe plus er at det faktisk indeholder rigtig meget protein, hvilket er godt til min Bertram der ikke så gerne spiser kød.
    Kh Ulla.

    SvarSlet
    Svar
    1. Ja det kan jeg godt se;) Min svigerstedmor spiser det også ofte fordi hun er vegetar...
      KH Anne

      Slet
  3. mums for en salat! den skal jeg helt sikkert prøve!
    Tak for inspirationen! :-)

    SvarSlet
  4. Ja, det er et rigtig lækkert (og sundt) alternativ. Har allerede forsøgt mig med en af dine varianter efter vi skrev sammen sidst og det var bestemt et hit:)

    SvarSlet
    Svar
    1. Det var godt den hittede...:) JEg er også på jagt efter flere opskrifter med quinoa...

      Slet
  5. Mmm - det ser lækkert ud. Helt sikkert noget vi skal prøve herhjemme - tak for tippet!

    SvarSlet
  6. Quinoa er så godt! Jeg laver nogle vildt gode "frikadeller" med revet rødbede og quinoa og en postej med quinoa og svampe. Ta' evt et kig på Månebarnet http://hijaluna.wordpress.com/category/alle-veganske-opskrifter/alle-ravarer/quinoa/ det er ikke lige hendes opskrifter jeg har brugt til de ovenstående, men hun har nogle der minder meget om. I øvrigt en rigtig fin blog du har her.

    SvarSlet

Tak fordi du tager dig tiden til at kommentere herinde. Det betyder meget for mig - og gør mig glad;)
Kh. Anne